Sjukvården - Den sjuka vården

Direktlänk till inlägg 3 februari 2014

Min anmälan

Av Sara Modigh - 3 februari 2014 16:33

 

I mars månad började jag må väldigt dåligt. Jag sökte hjälp på min vårdcentral vid flera tillfällen under våren/sommaren. Vid just ett av dessa möten kände jag mig så otroligt illa bemött. Jag kände att jag inte blev tagen på allvar på grund av den psykiska problematik jag har i bakgrunden. Jag upplevde att läkaren dumförklarade mig med sina kommentarer om att jag borde förstå att ångest kan yttra sig på olika sätt. Kan tilläggas att jag haft min ångest sedan sex års ålder så känner mycket väl till hur min ångest känns. När jag talade om detta för henne så upplevde jag en obehaglig kyla i hennes agerande och hon blev sur och tvär emot mig. Hon suckade "vi får väl ta några blodprover då, men mer kan vi inte göra" . Sagt och gjort några blodprover togs, alldeles säkert enbart för att få tyst på mig. 
Vet inte vad för prover som togs men de gav mig inga svar på vad jag hade för sjukdom. Jag blev sämre och sämre ju längre tiden gick och tillslut sökte jag akut till sjukhuset och fick rekommendationen att gå tillbaka till vårdcentralen och få en remiss till att göra en MR, som tur var fick jag det och då upptäcktes att jag hade förändringar i hjärnan och efter ytterligare undersökningar kunde en MS-diagnos sättas. Jag känner mig oerhört kränkt och otrygg i det faktum att om/när jag blir sjuk så får jag ingen vård pga den psykiska ohälsan jag har.
Kan även tillägga att detta inte är första gången jag blir avisad pga psykisk ohälsa. Jag sökte hjälp för smärta i knäna som jag hade haft i flera år och då fick jag redan i telefonen höra att det bara var ångest och att det skulle gå över snart. Det har det inte gjort och den smärtan beror förmodligen på min MS. Så den gången fick jag inte ens komma till vårdcentralen.

 

Mvh http://saramodigh.bloggplatsen.se/

 
 
Nathalie

Nathalie

3 februari 2014 19:51

Hej!
Jag har själv lidit av psykisk ohälsa vilket är jättejobbigt. När man redan är skör innan så vill man verkligen bli tagen på allvar. Det är bara att beklaga det som har hänt dig. Det finns vissa människor som inte skulle jobba inom vården, som inte har den känslan för empati. Hoppas du har hittat rätt vård för just dig nu. Jag skriver mycket om vården på min blogg och jag har många olika åsikter som du kommer kunna se i mina inlägg. Men jag hoppas att du mår lite bättre idag

Kram

http://www.nathaliieskoog.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 17 februari 2014 13:15

VÅRDEN Psykiskt sjuka får sämre vård än andra då de drabbas av fysisk sjukdom. Dödligheten i exempelvis stroke och lungcancer är högre för dem med psykisk sjukdom. Landstinget är ytterst ansvariga för att jämna ut dessa olikheter, skriver idag Social...

Av Sara Modigh - 10 februari 2014 13:15

Personer med psykisk sjukdom har sämre förutsättningar än övriga patienter att få adekvat somatisk vård. Det har Socialstyrelsen konstaterat i flera rapporter som har undersökt den somatiska vården vid diabetes, stroke, hjärtinfarkt och cancer. ...

Av Sara Modigh - 4 februari 2014 15:35

  Stora och omotiverade skillnader för strokepatienter och hjärtsjuka, visar ny rapport från myndigheten för vårdanalys. Publiceringsdatum: 2013-12-09 Skriv ut » Läs hela rapporten Hur kan man identifiera omotive...

Av Sara Modigh - 4 februari 2014 13:30

    Personer som drabbas av hjärtinfarkt och som samtidigt har en psykisk sjukdom får inte ballongutvidgning av hjärtats kranskärl i samma omfattning som övriga patienter. Psykiskt sjuka patienter har också ökad risk att avlida inom sex månader ...

Av Sara Modigh - 3 februari 2014 16:41

Jag är märkt att det är fler än jag som inte blivit tagna på allvar då det sökt sig till den somatiska vården. Har man en psykisk ohälsa händer det ofta att allt det man söker hjälp för genast skylls på det psykiska måendet. Förra året blev jag sjuk ...

Presentation

Bloggen som berättar sanningen om hur dålig somatisk vård man kan få om man har psykisk ohälsa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards